Henkilöstö voimavarana
Palaan taas lempiaiheeseeni koskien yrityksen henkilöstön johtamista siten, että sekä yritys, että henkilöstö voivat hyvin. Henkilöstöjohtaminen on osa yrityksen strategista johtamista, ja tämä tuntuu usein unohtuvan yritysjohtajilta. Henkilöstöjohtamisen hyvät tulokset voidaan mitata erilaisilla mittareilla ja ne näkyvät yrityksen tuloksessa.
Investointeina tai kuluerinä panostus henkilöstöön ei edellytä hirvittäviä summia. Vaivannäkö ja johtamisprosessien sekä esimiestyön järkeistys ovat suurimpia panostuksia. Jokaisen esimiehen on osattava olla hyvä esimies, ei sen enempää tai vähempää. Lopputuloksena on saavutettavissa mittavia hyötyjä. --- Talouselämä kirjoittaa asiasta otsikolla "Rakasta henkilöstöäsi kuin itseäsi", jossa kerrotaan General Electricin entisen pääjohtajan ja johtamisoppaiden kirjoittajan Jack Welchin vierailusta Suomessa. Welchin ajatukset kannattaa lukea huolella. Arvojohtamiseen liittyen Welch jakaa henkilöstön neljään eri ryhmään: Welchin mukaan arvot on otettava mukaan johtamisen käytännöissä muun muassa arvioimalla henkilöstön suorituksia suhteessa arvoihin. Jos yhtiö arvostaa suoruutta ja organisaatiorajat ylittävää toimintaan, työntekijöiden suoritusta pitää arvioida suhteessa tähän. "Kaikissa organisaatioissa on oikeastaan neljä ryhmää", Welch listaa. 1. Tekevät tulosta, jakavat arvot. "Heistä pitää pitää kiinni."2. Eivät tee tulosta, eivät jaa arvoja. "He joutuvat lähtemään."
3. Eivät pärjää tuloksenteossa, jakavat arvot. "Heille on annettava vielä yksi tilaisuus."
4. Tekevät tulosta, eivät välitä arvoista. "Heistäkin pitää päästä eroon." --- Edellä mainittu edellyttää tietenkin sitä, että yritys omaa jonkinlaiset selkeät, konkreettiset, yhteisesti hyväksytyt sekä toiminnallisesti mitattavissa olevat arvot liiketoimintansa pohjana.... --- Varsinaiseen henkilöstöjohtamiseen liittyvien kannanottojen lisäksi Welch paljastaa myös neljä keskeisintä ominaisuutta, joihin hän kiinnittäisi huomiota palkatessaan työntekijöitä: Welch listaa neljä e:tä.
1. Energy: onko ihminen energinen?
2. Energize: pystyykö hän energisoimaan muut?
3. Edge: osaako hän sanoa päättää kyllä tai ei, eikä vain ehkä.
4. Execute: saako hän hommat aikaiseksi? "Lisäksi ihmisellä pitää olla intohimoinen suhde tekemiseensä", Welch lisää vielä viidennenkin asian. "Ja silti, voi pojat, sitä yllättyy aina nähdessään uuden ihmisen työssään." --- Juuri niin. Tunnen useitakin henkilöitä, joiden usko itseensä, asenne ja intohimo ovat kohdallaan. Heidän kaltaistensa ihmisten muodostaman ryhmän voimalla moni yritys kiipeäisi huipulle [juu, tämä oli väite ja olettamus, joka ei pohjaudu tieteelliseen tutkimukseen]. --- Tässä linkki alkuperäiseen Talouselämän kirjoitukseen.
3 kommenttia:
Tuohon viimeiseen väittämään ja oletukseen on helppo yhtyä. Miten pitkälle yritykset pötkivätkään, jos löytävät oikeanlaiset energiapesät viemään yritystä juuri oikeaan suuntaan (ne arvot).
Minä olen selittänyt omissa saarnoissani, että asiakkaat ovat yrityksen tärkein voimavara. Se joka ei huolehdi asiakkaasta, joutaa lähtemään
Hei Petja,
Olen lukenut "saarnojasi". On totta, että ilman asiakkaita ei ole yritystäkään. Lieneepä yksi yrityksen elinehdoista huolehtia hyvästä asiakaspalvelusta kaikissa organisaation toiminnoissa.
Mutta yrityksen "sisäisen asiakkaan" mieltäminen tuntuu olevan kaikista vaikeimmin istutettavissa. Ilman sisäisen asiakkaan palvelun ymmärrystä ei taida syntyä hyvää ulkoisen asiakkaankaan palvelukulttuuria:)
Lähetä kommentti