7.2.07

Etsitään laskutaitoisia päättäjiä

Photo by Lumo

Osmo Soininvaara on todennut kansanedustajista seuraavasti "Olen eduskunnassa huomannut, että laskutaito on monella henkilöllä päässyt pahasti ruostumaan. Vaikka joskus olen vääntänyt asioita mielestäni oikein rautalangasta, niin niiden perillemeno on ollut heikohkoa".

Sama pätee kuntapäättäjiin.

Yksittäisen kuntalaisen näkökulmasta kunta- ja kaupunkipäättäjät ovat avainasemassa siinä, miten vaikkapa terveydenhoito, perusopetus, omaishoito, katuvalot, viemäröinti ja maisemointi pisteytetään tärkeysjärjestykseen kotikunnassa. Tai mistä haetaan säästöjä.

En ole onnistunut löytämään sankoin joukoin hyviä kuntapäättäjiä. Olen etsinyt antaumuksella ja tiiviisti.

---

Kaipaisin päättäjiltä lisää selkärankaa, sydäntä ja aivoja
[Tärkeimmät elimet mainitakseni].

Aistit olisi myös ihan hyvä pitää avoimina. Kuten näkö-, kuulo- ja ymmärtämisaisti. Lisäksi voisi omata jonkinmoisen oman arvomaailman, joka ohjaisi toimintaa.

---

Saisiko lisäksi pliis edes yhden SEKÄ luku- että laskutaitoisen kuntapäättäjän, joka osaisi lukea kunnan talousarviota ja laskea sen lukuja yhteen?

---

Ymmärrän, että johtopäätösten tekeminen laskutoimitusten jälkeen voi olla liikaa vaadittu.

2 kommenttia:

Nice Devil kirjoitti...

voi että i h a n a a tekstiä Lumo :)

Juuri samaa olen vuosia kaivannut ja ei vähiten siksi että työssä joudun päättäjien kanssa asioita hoitamaan.

meillä päättäjilä -näin olen vuosien saatossa todennut ,ei ole selkärankaa ollenkaan - minustakin kaikkein tärkein osa päättäjällä- ja kiva olisi jos päätänsä ei voisi vaihtaa perseeseen ilman että kukaan huomaa. Minusta monelle näyttäisi voivan tämän elinsiirron tehdä ilman huomattaisiin ;)

vellit on vielä useimmilla kyllä housuissaan.

Lumo kirjoitti...

En ole pitkään aikaan nauranut yhtä makeasti kuin sanomallesi:

"Minusta monelle näyttäisi voivan tämän elinsiirron tehdä ilman huomattaisiin ;)"

Mutta asiallisesti puhuen on lohdullista, että muutkin ovat törmänneet samaan joko työnsä puolesta tai kuntalaisina.

Olen joutunut tavata ja opetella hallintolain, kuntalain ja lain virkamiehistä. Sen lisäksi olen käynyt läpi talousarviot kahdelta vuodelta numero numerolta. Kunnan hallinto- ja johtosääntökin on tiirailtu.

Ja sen jälkeen olen huomannut, että enemmistöltä luottamushenkilöistä ja virkamiehistä puuttuu elimiä.

Jotka heiltä työnsä ja asemansa perusteella pitäisi noin perusvaatimuksena löytyä.